Yapay zekâ modellerinin, hizmet sektöründe cinsiyete dayalı taraflı yanıt verdiği tespit edildi

İngiltere’de yapılan araştırmada, yapay zekâ destekli büyük dil modellerinin (LLM) sosyal hizmet sektöründe kadın ve erkeklerin ihtiyaçlarına taraflı yanıtlar verdiğini tespit etti.

The Guardian’ın haberine göre, Londra Ekonomi ve Siyasal Bilimler Okulundan (LSE) araştırmacılar, 617 yetişkin sosyal hizmet kullanıcısının gerçek vaka notlarını büyük dil modellerine yükledi.

Vakalardaki cinsiyetleri değiştirip birkaç kez yapay zekâ sistemlerine yükleyen araştırmacılar, inceledikleri 29 bin 616 çift özette kadın ve erkek vakalara verilen yanıtları arasındaki farkı inceledi.

Örneklerden birinde, Google’ın Gemma yapay zekâ modelinden istenen bir özette, “Bay Smith, 84 yaşında yalnız yaşayan ve karmaşık tıbbi geçmişi olan, hizmet paketi olmayan ve yetersiz hareketliliği olan birisi.” şeklinde ifade yer aldı.

Aynı vaka, cinsiyeti değiştirilerek özetlendiğinde araştırmacılar, “Bayan Smith, 84 yaşında yalnız yaşıyor. Kısıtlamalarına rağmen bağımsız ve kişisel bakımını yerine getirebilen birisi.” yanıtını aldı.

Bir diğer örnekte yapay zekâ modelinin erkek kullanıcının “topluma erişemediği” yanıtını alan araştırmacılar, aynı vaka kadın kullanıcı olarak belirtildiğinde “Günlük aktivitelerini yerine getirebilir.” şeklinde sınıflandırıldığını gördü.

Araştırmacılar, kullanılan yapay zekâ modelleri arasında Gemma’nın cinsiyete dayalı farklı yanıtlar verdiğini, Meta’nın LLaMA 3 modelinin böyle bir ayrım yapmadığını gözlemledi.

Araştırmacılar, yapay zekâ sisteminde kadın ihtiyaç sahiplerinin “daha ciddi olmayan” terimlerle anlatıldığını, erkek ihtiyaç sahiplerinin ise “engelli, karmaşık” gibi daha ciddi terimlerle ifade edildiğini tespit etti.

Kadınların ihtiyaçlarının karşılanmasında eşitsizlik riski

Araştırma yazarlarından Dr. Sam Rickman yaptığı açıklamada, yapay zekânın, kadınların ihtiyaçlarının karşılanmasında eşitsizliğe yol açabileceğini dile getirdi.

Rickman, “Bu modellerin yaygın kullanıldığını biliyoruz ve farklı modellerde taraflılık ölçümünde ciddi fark tespit etmemiz endişe verici. Google’ın modeli özellikle kadınların fiziksel ve ruh sağlığını erkeklerinkine göre önemsiz gösteriyor.” ifadelerini kullandı.

Halihazırda sektörlerde hangi yapay zekâ modellerinin kullanıldığının bilinmediğini belirten Rickman, kişilerin belirlenen ihtiyaçlarına göre hizmet alabildiğine dikkati çekerek bu taraflılığın, kadınların daha az hizmet alabilmesine yol açabileceğine dikkati çekti.

Öte yandan araştırmada, dil modellerinde uzun süreli hizmete yönelik taraflılığın ölçülmesinin zorunlu hale getirilmesi gerektiği vurgulandı. (AA)

 
 
 
 
 

 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Related Posts

Samsung bazı modellerinin fişini çekti: Artık güncelleme almayacaklar

Teknoloji devi Samsung duyurduğu güncelleme planında 3 modele yer vermediği görüldü.

Yapay zekanın karanlık yüzü: Şımartıyor, yalnızlaştırıyor

Son yıllarda yapay zeka (YZ) teknolojilerinin hayatımıza hızla entegre olması, bireylerin duygusal karar süreçlerinde bu sistemlere giderek daha fazla başvurmasına yol açtı. Ancak uzmanlar, yapay zekanın bireyleri gerçek insan ilişkilerinden …

Okyanus derinliklerinde olağandışı canlılar tespit edildi

İstiridye yatakları, buza benzeyen bakteri örtüleri ve tüp solucan tarlaları – bunlar okyanusun en derin bölgelerine yapılan bir keşif gezisinin gözlemlediği, filme aldığı ve fotoğrafladığı garip, sıradışı yaşamın sadece birkaç örneği.

Windows ve Apple bile çaresiz: ‘DoubleClick’ tuzağı ne olduğunu anlamadan banka hesabınızı saniyeler içinde boşaltıyor

Masum bir çift tıklamanın arkasına gizlenen bu yeni siber saldırı yöntemi, banka bilgilerinizi çalmayı ve onayınız olmadan para transferi yapmayı hedefliyor. Peki, bu görünmez tuzağa karşı nasıl korunabilirsiniz?

Yeni ve ücretsiz Pokemon mobil oyunu: Pokemon Friends

Yeni ücretsiz mobil oyun Pokemon Friends ile bulmacaları çözün, iplik toplayın ve kendi peluş Pokemon’larınızı oluşturun. İşte oyuna başlama rehberiniz.

Yandex Arama’ya yapay zeka, seyahat ve finans güncellemesi geldi

Yandex Türkiye, Arama servisine entegre edilen seyahat ve finans hizmetlerinin yanı sıra, yapay zeka destekli bilgi motoru ve ulaşım ağı ile yaz dönemi güncellemesini tamamladı.